Publicerad: 8 Okt 2024

Panasonic lanserar ny digital lösning

Panasonic Heating & Cooling Solutions lanserar nu sin första lösning med sin nya partner Tado. Det är Panasonics luft/vattenvärmepump, Aquarea, som har kombinerats med Tados intelligenta produkter för energihantering i en lösning som kommer ut på marknaden i höst. Lösningen bygger vidare på det partnerskap som tillkännagavs tidigare i år.

Panasonics Aquarea luft/vattenvärmepumpar kan användas för att både värma och kyla. Dessutom använder värmepumparna det naturliga köldmediet R290 och är en del av Panasonics
hållbarhetsinitiativ, Green Impact, som uppges syfta till att minska klimatavtrycket och främja
miljövänlig teknik.

Den nya lösningen innebär att Tado har anpassat sin värmepumpoptimerare X och sin
energihanteringstjänst Balance för att fungera smidigt med Panasonics Aquarea-teknik.
Lösningen styrs enkelt via en app, där användarna kan värma hemmet till optimal
temperatur och med bästa möjliga värmeeffektivitet. Appen beskrivs automatiskt justera
värmepumpens elförbrukning och se till att den används när förnybar energi är som
billigast och mest tillgänglig. 

På så sätt beskrivs lösningen kunna leverera värme efter behov i varje rum genom att bland annat:
• välja de billigaste tiderna på dygnet för att slå på värmepumpen, vilket är särskilt fördelaktigt för hushåll med dynamiska elpriser.
• använda lokala väderprognoser för att maximera användningen av solenergi för hushåll med egna solceller.
• utnyttja dagens varmaste timmar för att värma upp en varmvattenberedare då värmepumpen arbetar mer effektivt.

Via appen får användaren även smidig tillgång till all information om sin Aquareavärmepump,
inklusive data om energibesparingar.

- Jag är väldigt glad över vårt samarbete med Tado och de smarta lösningar vi nu kan erbjuda. Vårt partnerskap har utvecklats mycket sedan mars och vi har gjort stora framsteg i vårt gemensamma mål att hjälpa kunderna att spara mer energi och pengar, säger Sofia Törnlöf, country manager för Panasonic Heating & Cooling Solutions i Sverige. Den nya lösningen lanseras i höst på utvalda europeiska marknader och kommer att säljas via Panasonics vanliga försäljningskanaler.