Bara veckor efter att Daikin invigt sitt nya kontor i Ulriksdal i Solna bjöd man in till invigningen av det helt nya Daikin Experience Center. Här kommer nyfikna värmepumpskunder kunna se, lära känna och uppleva olika värmepumpar på egen hand eller tillsammans med Daikins partners.
Daikins Experience Center på Slåttervägen i Solna invigdes med pompa, ståt och bandklippning den 23 november tillsammans med inbjudna gäster, partners och återförsäljare. Tanken med detta center är bland annat att kunna visa upp produkterna för slutkunder och ge dem en chans att uppleva dem i ett sammanhang som kanske är svårt att förmedla i exempelvis butiker eller via näthandel. De olika värmepumparna står uppställda runt om i det öppna, ljusa rummet och genom att även inreda med möbler har det gjorts riktigt hemtrevligt. Här kan man gå runt och känna på produkterna, kanske få en känsla för hur mycket utrymme de tar i anspråk eller höra hur mycket fläktarna låter.
- Hit är våra partners mer än välkomna, säger Anders Ax, försäljningschef Daikin Sweden, när vi tar en rundvandring i lokalerna. De ska se centret som en resurs dit de kan komma med kunder, använda lokalerna för antingen en enskild kund eller en grupp.
Utställningen kommer även att vara öppen för privatpersoner som kommer på egen hand.
- Allt de behöver göra är att boka en slot-tid, hos oss, berättar Anders Ax, försäljningschef hos Daikin Sweden. Sedan kan de komma hit och uppleva produkterna och få en känsla för både tekniken och varumärket, ställa sina frågor och få en idé om vad som skulle passa just deras hus.
De kontakter som därefter vill veta ännu mer och kanske till och med få ett konkret förslag, de kan man sedan koppla ihop med någon av sina återförsäljare.
- Det är bra för oss att få direktkontakt även med slutkunderna, det ger oss en bra input som vi har nytta av och vi kan hjälpa till med att koppla ihop dem med installatörerna.
I uppbyggandet av centret har man hämtat inspiration från andra, liknande center som Daikin har på olika platser i Europa och sedan lagt till eller utvecklat detaljer för att landa i det man tror passar bäst för den svenska marknaden.
En annan nyhet som också kommer med centret är den utbildningslokal som ligger vägg i vägg med utställningen. Här kommer installatörer, partners, kunna fördjupa sig i produkterna och lära sig mer om tekniken både i teori och i praktik. Aggregaten som finns här är driftklara och möjliggör allt från övergripande hantering till serviceåtgärder och felsökning. För installation av aggregat med propan kommer man till exempel att ställa krav på att installatörerna först genomgår en utbildning med godkänt resultat innan man får sätta tänderna i dem.
- Vi känner att det är rätt steg att ta, att kunna ge våra partners det här stödet och vi vet att det är efterfrågat. Både utställningen och utbildningsverksamheten hoppas vi kommer uppskattas och bli populära. Vi har redan bokningar för utställningslokalen till nästkommande vecka, det här kommer att bli jättebra.
Från vänster i bild: Anders Ax, försäljningschef Daikin Sweden AB; Niclas Stålnacke, FQS chef, Daikin Sweden AB; Pieter Decloedt, General Manager Service and Solutions Daikin Europe N.V.; Tom Decuypere, vd Daikin Sweden AB; Frans Hoorelbeke, Honorable Senior Advisor, Daikin Europe N.V.; Koen Matthys, General Manager Distributor Sales and Customer Experience, Daikin Europe N.V.