Kampanj ska tydliggöra begreppen på energimärkningsetiketten

Publicerad: 14 Jun 2022
Många känner till energimärkningen och de olika energiklasserna. Men få vet vad alla begrepp och symboler på etiketten betyder. Energimyndighetens återkommande konsumentundersökningar visar att flertalet konsumenter upplever att det är svårt att läsa och förstå resten av etiketten. För att tydliggöra detta genomför Energimyndigheten en informationskampanj.

Det är viktigt att konsumenter tänker långsiktigt vid inköp av nya produkter. Att läsa och förstå energimärkningen kan vara ett sätt att hjälpa konsumenter att välja en effektiv produkt. Det många inte känner till är att märkningen anger mer än bara energianvändning.

– Märkningen visar inte bara energianvändning utan du kan till exempel se om en diskmaskin är tyst och hur lång tid det tar att tvätta i tvättmaskinen säger Helena Holm, projektledare på Energimyndigheten.

Energimyndighetens kampanj fokuserar på de produkter som fick ny energimärkning under 2021, det vill säga kylar, frysar, vinkylar, diskmaskiner, tvättmaskiner, kombinerade tvättmaskiner och torktumlare, tv-apparater, bildskärmar och lampor.

Annons
28 Jun, 2022
MCE Mostra Convegno Expocomfort
Milano, Italien
5 Jul, 2022
Mega Clima
Lagos, Nigeria
16 Aug, 2022
ARBS
Melbourne, Australien
21 Sep, 2022
Refrigeration & HVAC Indonesia
Jakarta, Indonesien
Visa fler händelser
Annons
Din ort
Mitsubishi Ny annons AQS
  • Ahlsell
  • Kylma
  • AQS Produkter

Redaktionen

Gustavslundsvägen 135, 6 tr
167 51 Bromma

Tel +46 (0)8 512 54 950
E-post: info@skvp.se