Francks satsar på elektrifiering med nya servicebuzzar

Publicerad: 11 Sep 2023
I slutet av augusti rullade de nya servicebilarna ut ur portarna hos VW i Helsingborg. Fyra sprillans nya ID Buzz:ar som nu ska utvärderas vid olika kontor inom Francks-koncernen. Målet är att på sikt elektrifiera en allt större del av den egna fordonsflottan.

Att elbilarna blivit alltmer populära syns på våra vägar och det är inte bara personbilar som det handlar om. Utbudet av transportfordon växer och utvecklas även det. Under 2022 lanserade VW sin ID Buzz, med en designgrund hämtad från den klassiska ”folkabussen” T1, och som beskrivs vara den första eldrivna transportbilen helt och hållet utvecklad från start som elbil.

Den 22 augusti togs fyra ID Buzz:ar emot av Francks Kylindustri vid VW:s anläggning i Helsingborg. Härifrån rullar de senare i väg mot utvalda kontor i olika delar av Sverige. En ska köras i Helsingborg, en i Hässleholm, en i Göteborg och den fjärde ska köras i Stockholm.

- Vi har en stor andel elfordon inom koncernen när det kommer till tjänstebilssidan, men de här bilarna är de första helt elektrifierade transportbilarna som vi tagit i bruk, berättar Anders Lundblad, strategisk inköpare vid Francks Kylindustri.

Sammanlagt har man cirka 300 bilar i landet varav cirka 80 återfinns i Region Sydväst. Förhoppningen framöver är att en växande andel av dessa ska vara just elektriska. Hur många och hur snabbt det ska gå är inte bestämt än.

- Vi har inget mål satt än utan vi har tagit in dessa fyra fordon för att först utvärdera dem och se att de fungerar bra för serviceteknikerna, säger Mikael Syrén, vd för Francks Kylindustri i Helsingborg. Det handlar så klart om räckvidd, men där tror vi inte att det ska bli något problem i de områden de ska köras i. Att lastutrymmet räcker till är en annan faktor vi vill titta på.

VW själva uppger att räckvidden på Buzz Cargo enligt WLTP-körcykeln är 415 km med sitt batteri på 77kWh.

- För oss i Helsingborg och Hässleholm eller för de som ska köras i storstäderna räcker det gott och väl, vi kör inte så långa sträckor där, säger Anders. Vid kontoren har vi installerat laddboxar sedan tidigare vilket innebär att bilarna alltid kan vara fulltankade på morgonen efter att ha stått där över natten. Tittar vi på hela koncernen och alla kontor finns det självklart utmaningar, det är inte i alla områden det kanske funkar med dessa bilar idag. Är det t ex långa avstånd mellan kunder, kontor eller grossist behöver man fortfarande både längre räckvidd och större lastutrymme. Samtidigt utvecklas ju tekniken och laddinfrastrukturen hela tiden, så vi kanske inte behöver ge det allt för många år innan det kan vara möjligt att ställa om helt?

När vi pratar med Anders och Mikael har det gått ett par dagar sedan bilarna hämtades ut. Hur är då känslan när man hunnit testa dem lite i alla fall?

- Teknikerna som hämtade ut bilarna blev glada som fiskar, berättar Mikael. Bilarna också ser rätt tuffa ut måste jag säga. Så här långt är killarna supernöjda. De blir ju lite av ambassadörer för elbilar inom företaget nu också.

Att elektrifiera fordonsflottan finns det flera anledningar till menar Anders Lundblad.

- Inte minst det faktum att vi jobbar med våra kunder med att ställa om till energi- och miljövänligare alternativ. Det är ett starkt symbolvärde i det.

En annan viktig faktor är att kunder börjar kräva elfordon för serviceuppdrag och transporter.

- Vi märker helt klart av att kunder kräver elbilar, absolut, säger Mikael. Oftast stöter vi på det i samband med förfrågningar om service men även i andra sammanhang. Kraven kan definieras som att en viss andel av fordonsflottan måste vara elektrifierad men vi har även kunder som aviserat bilar ska vara elektrifierade för att ens komma in på området inom en ganska så snar framtid.

Ekonomin med elbilarna ser också bra menar Anders.

- Visst, de är lite dyrare i inköp men inte särskilt mycket. Uppsidan är att driftskostnaderna blir fördelaktigare när vi kan ladda bilarna på våra egna kontor. Och tittar man på fordonsskatten ligger den väl på cirka 16 000 kr för en motsvarande fossilbil, för elbilarna landar den på 360kr. Så, visst finns det ekonomi i det här också.

Nu ska de fyra bilarna utvärderas under ett år men det är inte uteslutet att fler kan ansluta redan under den perioden. Det behöver dock inte nödvändigtvis bara bli ID Buzzar.

- Vi har kört med VW länge och har ett bra samarbete med dem, säger Anders. När de visade Buzzarna kändes det naturligt att testa dem. VW är emellertid inte det enda bilmärke vi använder oss av om vi tittar på hela vår flotta med transportbilar, vi har till exempel Mercedes där också. Vi får helt enkelt utvärdera och se vad det blir framöver, vi är inte låsta till ett enda märke.

Text: Johan Tegnelius
Fotograf: Anders Kristensson

Annons
21 Maj, 2024
Meda Clima
Lagos, Nigeria
28 Maj, 2024
ARBS 2024
Syndey, Australien
29 Maj, 2024
14th IIR Conference on Phase-Change Materials and Slurries for Refrigeration and Air Conditioning
Paris, Frankrike
10 Jun, 2024
ATMOsphere America Summit 2024
Washington DC, USA
Visa fler händelser
Annons
Din ort
Svalinn_2024 AQS
  • AQS Produkter
  • Kylma
  • Ahlsell

Redaktionen

Gustavslundsvägen 135, 6 tr
167 51 Bromma

Tel +46 (0)8 512 54 950
E-post: info@skvp.se