En enad bransch som skänker värme

Publicerad: 23 Dec 2022
Under rubriken ”Kyl- och värmepumpsbranschen skänker värme” pågår just nu en insamling till förmån för den ideella föreningen AjabajaCancer. Initiativtagaren Mette Engström har under hösten peppat företag att ansluta sig till kampanjen och självklart vill vi på Kyla & Värme göra vårt för att synliggöra den.

För den som inte är bekant med AjaBajaCancer sedan tidigare är det en ideell förening som underlättar vardagen för barn som drabbats av cancer och deras familjer. De som leder föreningen är idag avlönade av ICA-Stiftelsen.

Föreningen grundades 2018 av Ellinor Stattin och Tove Malm, som träffades i samband med att deras barn drabbats av cancer. Under åren har Ajabajaancer hjälpt hundratals familjer och i december förra året, 2021, blev föreningen utsedd till Årets Medmänniskor vid den tv-sända galan Svenska Hjältar.

Under hösten har en kampanj till förmån för föreningen dragits i gång av Mette Engström, ”Kyl- och värmepumpsbranschen skänker värme”. Till vardags ansvarar hon för Samsung Nordics verksamhet inom kyla och värmepumpar, men kampanjen är inte företagsknuten utan Mette ser det som en möjlighet för en stekhet bransch att ge tillbaka, skänka lite värme till familjer som har det extra tufft i dessa tider.

Vi pratade lite med Mette Engström strax innan jul om hur hon kom i kontakt med AjabajaCancer och om hur idén till en branschgemensam insamling föddes.

- Första gången jag hörde talas om organisationen var faktiskt genom NHL-spelaren Linus Ullmark, målvakt i Boston Bruins, som är en av flera ambassadörer som valt att ställa upp för AjaBajaCancer. Jag har träffat Linus flera gånger tidigare och när han ringde oss för att fråga om vårt företag kunde tänka oss att sponsra med 7500 kr till en golftävling så var svaret självklart. Linus berättade om organisationen och jag läste sedan på ytterligare eftersom jag personligen inte hade hört talas om den.

Ambitionen är att finnas där som en hjälpande hand till familjerna och erbjuda stöd i den vardag som de befinner sig. Det kan exempelvis handla om presentkort på mat eller kläder, sådant som gör skillnad och vardagen lättare.

- Just kläder kan vara en tuff utgift för en familj när ett barn växlar i vikt på grund av sin medicinering, säger Mette. AjaBajaCancer hjälper även till med aktiviteter och ger stöd till föräldrar som skall hålla styr på hela familjen samtidigt som de har ett sjukt barn. Efter samtalet med Linus fick jag också upp ett inlägg i mitt Linkedin flöde där en mamma tackade AjaBajaCancer för hjälp med en psykiatriker och även information om vad andra företag har gjort för att hjälpa till att samla in pengar, det påverkade mig.

Under samma vecka fylldes tidningar, radio och tv med nyheter om räntehöjningar, inflation samt stigande el- och bränslepriser.

- Det krävs inte mycket för att förstå hur tufft det är för många familjer idag, men att ha detta och dessutom ett sjukt barn att oroa sig för måste vara hemskt, fortsätter Mette.

I sammanhanget blev det också tydligt hur den förändrade omvärldssituationen påverkade oss alla olika.

- På nyheterna handlade det mesta om olika hemskheter samtidigt som vi i vår bransch slår försäljningsrekord på försäljningsrekord. Vi gynnas faktiskt av allt det som händer i omvärlden eftersom det uppmuntrar både hushåll och företag till att se över sina värmekostnader och energiförbrukning. Jag kunde inte släppa tanken på hur många familjer som samtidigt kämpar med att få ihop vardagen, så jag ringde några jag känner i branschen och lyfte min idé om att starta en insamling till förmån för AjabajaCancer. Responsen var toppen, alla svarade ”kör, vi hänger på”

Sagt och gjort. Att kampanjen skulle i gång var ett nu faktum och nästa steg handlade om att få så många som möjligt i branschen att delta.

- AjaBajaCancer är rikstäckande, vilket gör att de är tydliga med att det är pengar som sedan omvandlas till presentkort som är den bästa hjälpen. På så sätt kan de nå ut till alla, oavsett var i landet familjen befinner sig. Vi har därför satt upp ett eget konto döpt till ”Värmepumpsbranschen skänker värme”. Dit kan man betala via Swish och följa statusen för insamlingen, däremot visas inte vem som betalat in eller de enskilda beloppen.

Man kan också kontakta AjaBajaCancer direkt för fakturering eller diskutera andra samarbeten förklarar Mette.  

- Här får vi alla chansen att släppa loss vår kreativitet. Bestäm till exempel att vinsten från en installation eller från försäljningen av en värmepump skall gå till AjabajaCancer. Skriv om branschinsamlingen i ditt nyhetsbrev och lägg till QR-koden till Swish-kontot. Utmana kollegor och andra affärsidkare. Skotta snö åt grannfirman och be om ett bidrag till AjaBajaCancer.  Stort som smått, allt gör skillnad till det bättre.

Uppslutningen har varit riktigt fin, men insamlingen är långt ifrån slut.

- Den har varit fantastisk. Vi har alla fullt upp med vårt egna, men nu märks det alltmer att företagen börjar pusha för insamlingen. Det finns så klart många olika insamlingar och våra hjärtan klappar alla lite extra för olika behjärtansvärda ändamål. All heder till dem som stöder verksamheter som till exempel Barncancerfonden, BRIS och Lions. För mig är det stort att vi bara gör något och jag hoppas att fler delar den känslan.

Något definierat mål eller slutdatum finns inte satt. Ju mer som kan samlas in desto bättre helt enkelt.

- Jag ville väcka tanken och starta i gång insamlingen, vilket är gjort. Nu är det upp till alla som är i branschen att hjälpa till om man vill. Som sagts tidigare, varje tusenlapp som kommer in gör en stor skillnad hos en familj där en eller båda föräldrarna går på sjukpenning.

 Sist av allt, vilken uppmaning/budskap skulle Mette vilja skicka ut till branschen?

- Titta in på AjaBajaCancers hemsida, som är ajabajacancer.se . Det är en fantastisk organisation som engagerar och berör. Ingen i den situationen skall behöva vara ensam, och det ser de till. Dela gärna QR koden bland kollegor, kunder och leverantörer. 

Länk till insamlingen: https://lnkd.in/ePGRbWkU

 

 

Annons
6 Feb, 2023
AHR Expo
Atlanta, USA
23 Feb, 2023
Natural Refrigerants
Bukarest, Rumänien
26 Feb, 2023
EuroShop 2023
Düsseldorf, Tyskland
13 Mar, 2023
ISH
Frankfurt am Main, Tyskland
Visa fler händelser
Annons
Din ort
AQS
  • Kylma
  • Dahl knapp 2022-09
  • AQS Produkter
  • Ahlsell

Redaktionen

Gustavslundsvägen 135, 6 tr
167 51 Bromma

Tel +46 (0)8 512 54 950
E-post: info@skvp.se