Kyla VärmeTill Kyla & Värme

Panasonic använder ny teknik för att effektivisera kundservicen

Publicerad: 1 Okt 2020
Nu lanserar Panasonic Heating & Cooling Sverige ett nytt initiativ för att förbättra kundupplevelsen. Initiativet bygger på ny teknik, baserad på så kallad merged reality. Det innebär att en expert på distans med hjälp av digitala verktyg kan hjälpa till exempel en tekniker på plats, vilket ytterligare ska stärka företagets fokus på att ge bra kundservice

De nya initiativen leds av Karl Lowe, som tidigare tillträdde som Europachef för Panasonic Heating & Cooling. Karl Lowe är en kompetent servicechef med 22 års erfarenhet från VVS-branschen. 

Förutom att anställa Karl Lowe har Panasonic investerat i en ny mjukvarulösning som hjälper till att optimera kundtjänsten. Den nya lösningen gör det möjligt för Panasonic Heating & Cooling Solutions att fjärrdiagnostisera fel och problem samt att lösa dem på distans. På det sättet kan skickliga ingenjörer fokusera på att ge teknisk support i stället för att lägga tid på fysiska besök. Detta minskar också koldioxidutsläppen och ökar kundnöjdheten när reparationerna går snabbare.

- Syftet med den nya metoden för kundservice är att ge installatörer, tekniker, ingenjörer och kunder möjlighet att dela vad som händer i realtid med experter som är långt borta. På detta sätt kan instruktioner om hur man reparerar produkterna visas i livebilder och mindre serviceuppgifter kan lösas och hanteras på distans, säger Karl Lowe, servicechef på Panasonic.

Mjukvarulösningen från IFS Remote Assistance ska implementeras i hela Europa.
- Med IFS Remote Assistance använder vi den senaste tekniken för att nyttja våra högutbildade medarbetares fulla potential oavsett var de är geografiskt. Vi kan inte bara navigera över gränserna, vi kan faktiskt snabba på reparationshastigheten och få tillgång till hur produkterna fungerar här och nu. Det hjälper oss att mäta och förbättra vår service, säger Karl Lowe.

Annons
Din ort
AQS Mitsubishi
  • Ny annons
  • Bravida
  • Kylma
  • Ahlsell
  • knapp
  • AQS Produkter

Redaktionen

Gustavslundsvägen 135, 6 tr
167 51 Bromma

Tel +46 (0)8 512 54 950
E-post: info@skvp.se